keskiviikko 16. elokuuta 2017

Miten matkustaa kuin aito penninvenyttäjä?

Tästä aiheesta oonkin jo kirjottanut postauksen, mutta ajattelin tehdä postauksen ihan käytännön vinkeistä. Joillekin varmaan ihan peruskauraa, mutta ehkä toiset saa tästä jotain irti. Tässä postauksessa keskityn ainoastaan liikkumiseen paikasta toiseen.

1. Hyvät, pahat halpayhtiöt

Tuskin tuut saamaan halpaa luksusta. Joskus voi tietenkin löytää halpoja diilejä, mutta yleisesti mukavuudesta joutuu tinkimään. 

Joidenkin mielestä Ryanair ja Wizzair on epäeettisiä ja jopa vaarallisia yhtiöitä. Kummallakaan ei Wikipedian mukaan ole koskaan ollut vakavia vammoja saatika kuolemaa aiheuttaneita onnettomuuksia. Uudet lentokoneet kuluttaa vähemmän polttoainetta, joten ainakin Ryanair uudistaa kalustooan aika hyvin. Euroopassa on aika tarkat vaatimukset koneille, kuten myös työntekijöiden oloille. Työskentely Wizzairille ei varmasti ole yhtä mukavaa kuin Finnairille, mutta en boikotoi Hesburgeriakaan ja aina mene vähintään neljän tähden ravintolaan, vaikka siellä onkin varmasti mukavampi työskennellä.

Toinen yleinen "vika" halpalentoyhtiöissä on huonoille kentille lentäminen. Ainakin Madridissa, Lissabonissa ja Kööpenhaminassa Ryanair kuitenkin lentää ihan pääkentille ja Milanonkin Bergamosta on suunnilleen sama matka keskustaan kuin Malpensasta (pääkentältä). Mun suosimissa Itä-Euroopan kaupungeissa harvemmin edes on montaa kentää mistä valita.

Ilmaista ruokaa ei saa koneesta, mutta eipä se enää Finskilläkään kauhean ilmaista ole, jos lento maksaa triplahinnan. Omat eväät on helppo ottaa mukaan.

Suomeen halpalentoyhtiöt eivät ole kunnolla rantautuneet, mutta Turusta Gdanskiin lentämällä (Wizzair) avautuu Eurooppa paljon halvemmalla. Tampereelta pääsee myös Bremeniin ja Budapestiin Ryanairin avulla, mutta matkan ei tosiaankaan tarvitse päätyä tähän! Jatkoa saa lentämällä tai bussilla.

Oon joskus myös mennyt laivalla Tallinnaan ja lentänyt Ryanairilla sieltä. Myös EasyJet lentää Tallinnasta sekä Tukholmasta.

2. Matkatavarat

Edelliseen kohtaan hyvin läheisesti liittyen seuraava aihe on matkatavarat. Ryanairilla saa ilmaiseksi ottaa yhden käsimatkalaukun ja pienemmän käsilaukun. Wizzair on taas vienyt asiat eteenpäin sallimalla ainoastaan ton käsilaukun ilmaiseksi. 

Joskus voidaan ylikokoisia laukkuja katsoa läpi sormien, mutta kannattaa pysyä sallituissa rajoissa. Halpalentoyhtiöt eivät epäröi veloittaa ylimääräisistä senteistä, jos on sillä päällä olevat työntekijät. Kannattaa tarkistaa lentoyhtökohtaiset rajoitukset, ne vaihtelevat.

Oon viettänyt viisi viikkoa Ranskassa pelkin käsimatkatavaroin, joten kyllä max. viikon lomailujenkin pitäisi lähes jokaiselta hoitua, jos vain halua on. Katso edellisen kohdan ensimmäinen lause.

3. Bussit

Muistutus suomalaisille: Euroopassa voi matkustaa maasta toiseen myös bussilla. Mun bussimatka Rouen-Pariisi-Hampuri-Lund oli noin 80€, siinä missä halvimmat lennot olivat reilusti satasen paremmalla puolella. Enkä olisi päässyt näkemään Hampuria.

Tähän tosin pätee samat säännöt kuin edellisiin kohtiin: Flixbus on halpa, mutta kuskit nyrpeitä ja joskus epäkohteliaita. Me jopa ajettiin 100 km aivan väärään suuntaan!

Muiden maiden busseista en osaa antaa ihan kunnollisia vinkkejä, mutta Ruotsissa toimii esimerkiksi Swebus ja Nettbuss ja Norjassa Nettbussin lisäksi myös Nor-way. Ranskassa yksi Flixbussin kilpailija on Ouibus. Blablacar oli uusi tuttavuus Ranskasta, mutta toimii myös muissa maissa. Kimppakyytejä, vähän Uberin hengessä.

4. Alennuskoodit, jäsenyydet ja ikärajoitukset

Norwegianilla saa nuoremmat henkilöt alennusta koodilla "alle26", SASsilla taas on ihan oma hakuominaisuus nuorisomatkoille. Norjassa löydettiin joku koodi ja saatiin ilmainen bussikyyti. Kannattaa googlailla "*yhtiö* promotion code 2017", joskus onnistaa.

Me ollaan Wizzair-klubissa, joka maksaa noin 30€ vuodessa ja jolla saa todella hyviä alennuksia lennoista. Vain Vincent on jäsen, mutta mäkin saan alennuksen aina kun matkustan Vincentin kanssa. Kannattaa harkita, voi maksaa itsensä takaisin jo parissa matkassa.

Siinä missä Suomessa saa jo 16-vuotiaana alkaa maksamaan aikuisten hintaa, ei tämä päde kaikkialla. Ruotsalainen VR (SJ) antaa alennuksia alle 26-vuotiaille (ja alle 19-vuotiaat pääsee vielä halvemmalla). Skånetrafikenin lapsilipulla pääsee 20-vuotiaaksi asti. Toisaalta pitää myös olla tarkka, sillä jos Skånetrafikenilta ostaa lipun Tanskan puolelle on käytössä samat ikärajat kuin Suomessa. Myös reilusti parikymppisten kannattaa siis tarkistaa mahdollisuus nuorisolippuihin!

Ainakin Ruotsissa on myös duo-lippuja, jotka tulevat usein halvemmiksi. Kannattaa siis tarkistaa kaikki mahdollisuudet eikä vaan lätkästä sitä aikuisten lippua.

5. Hakukoneet

Hakukoneet on käteviä, muttei erehtymättömiä. Jos haluaa halvimman mahdollisen tuloksen, saa siihen nähdä aikaa ja vaivaa. Tulisiko heti mieleen etsiä lentoja Bangladeshiin Milanosta? Vincent tajusi, että siellä on paljon bangloja ja näin lennotkin olivat halvemmat. Turkish Airlines lensi Istanbulin kautta, mutta silti olisi Milanosta ostettu lippu ollut halvempi kuin Istanbulista. Yksi lento lisää ja silti halvempi hinta? Selvä.

Joskus selaan näitä "vie minut minne vaan" -vaihtoehtoja, mutta kannattaa muistaa niiden hintojen olevan arvioita. Kerran oli hauissa Senegaliin hinnat 600€, mutta kunnolla hakiessa vaan 400€. Älä siis hylkää kohteita ihan heti.

Päivämäärillä on suuri merkitys ja useimmilla hakukoneilla saa haettua vain yhden päivän kerrallaan. Vaivallistahan se on kun joutuu etsimään parhaimmat päivämäärät parhaimmasta lähtökaupungista, mutta palkitsee lopussa.

Hyviä hakukoneita on mm. MomondoFlygresor ja Skyscanner. Nämä eivät kuitenkaan näytä kaikkia halpayhtiöitä saatika alennuskoodeja. Kiwi näyttää halpayhtiöitä vähän paremmin.

Euroopassa maitse matkustellessa tsekkaan yleensä ihan ekana Google Mapsin ja GoEuron. Kummastakin näkee eri vaihtoehtoja ja yhtiöitä. Hinnat suuntaa antavia, halvimpia metsästellessä kannattaa tarkistaa myös yhtiöiden omat sivut ja ihan Googlen haku "bus Paris to Hamburg" listaamattomien yhtiöiden varalta.

5. Yleinen kikkailu

Jos ei oo jo tullut selväksi, etsimällä mitä ihmeellisempiä vaihtoehtoja pääsee luultavasti halvemmalla. Kun me lennettiin Lissabonista Osloon, oli halvinta pysähtyä yöksi Brysseliin. Meillä tosin oli tuttuja ja ilmainen yöpyminen siellä, mutta kuitenkin.

Oslosta kanssa sitten kyllä oli kikkailut Kristiansandiin. Jos oltaisi oltu enemmän varoissa, oltaisiin vaan lennetty sen puolen tunnin verran, mutta me mentiin ensin bussilla Ryggen lentokentältä bussilla Mossiin, sitten sieltä lautalla Horteniin, sieltä paikallisbussi Tønsbergiin, taas bussilla Sandefjordiin moottoritiepysäkille (Fokserød) ja viimeinkin sieltä bussilla Kristiansandiin. Oli kato halvempaa.
Uskon, ettei suunnilleen kukaan tiennyt yhtäkään noista paikoista, joten tässä visuaalinen esitys